Kuinka kierrätystoppi tehdään, esim.

Tutoriaalin tapainen pitkästä aikaa! Tehdään aikuisen topista toppi lapselle. Tilasin Ottobren joku aika sitten ja viimein laitoin kaavat testiin. Tähän toppiin on käytetty 1/2016 -kevätnumeron ”Xs and Os” -kaavaa koossa 128 cm ja leveyskoossa 116 cm (tytön tämänhetkinen koko on 121 cm pituutta + 104 cm leveysmitat.)

Käytettävä aines voi kierrättäessä luonnollisesti asettaa rajoituksia projekteille eri tavalla kuin metritavara, joten toisinaan joutuu/pääsee ihan miettimään. Mutta toisaalta kierrättäessä voi parhaillaan säästää huomattavasti aikaa hyödyntämällä valmiita saumoja, päänteitä ja päärmeitä. Sopii mulle.

Tässä on helppo perusresepti, jota käytän paitoihin ja tarvittaessa sitten sovellan. Ei ole rakettitiedettä tämä.

01 - original paita

Lähtötilanne. Lyhyt ja leveä aikuisen toppi, koko n. L. (Olisin kauheasti halunnut ommella vinoraitatopin, mutta minkäs teet. Joskus materiaalia ei vaan ole tarpeeksi, eikä jatkettua saa järkevästi. Älköötten siis hämääntykö kalkkiviivoista. Tabula rasa.)

02 - ke ja kt

Merkitään keskietu ja -taka ylä- ja reunaan molemmille kappaleille.

03 - ke merkkaus

Kaava asetetaan täsmäten KE- ja KT-merkeille. Merkitään kulmien kohta ja saumanvara, jotta piirtämistä on helppo jatkaa samasta kohdasta. Piirretään toinen puoli kaavasta saumanvaroineen.

04 - peilaus

Vipsautetaan kaava peilikuvaksi tarkaten keskikohta piirretyille merkeille. Piirretään toinen puoli.

05 - valmiit leikkuuviivat

Ensimmäinen kappale on piirretty ja valmis leikattavaksi. MUTTA! Kannattaa piirtää myös toinen kappale ennen leikkaamista eli varmistaa, että kangasta on koko vaatteeseen.

06 - siistiminen

Tällä kertaa kävi hyvin ja ratkottavaa päärmettä tuli vaan pieni hitu olalle. Eli tässä kohtaa siivotaan leikatut kappaleet ompelukuntoon.

07 - etu- ja taka

Miehustakappaleet valmiina! Helmapäärme sattui hyvään kohtaan, joten se on jätetty alareunaan.

08 - roippeet

Tällaiset soirot jäi yli sivusaumoista. Näytti passelilta määrältä kanttinauhoiksi, joten jämät on leikattu 3 cm leveiksi nauhoiksi yhdistetty yhdeksi pitkäksi raitakuviota jatkaen.

09 - ompelu

Tästä eteenpäin toppi kasataan perusohjeen mukaan: 1. Ompele vasen olkasauma. 2. Huolittele pääntie ja vasen kädentie nauhalla (kiinnitä nauhaa kevyesti venyttäen.) 3. Ompele oikea olkasauma. 4. Huolittele oikea kädentie nauhalla. 5. Ompele sivusaumat. (6. Päärmää helma, mikäli et voinut hyödyntää entistä päärmättä.)

10 - nips

Varmistetaan, ettei ommel lähde purkautumaan. (=Solmitaan langat tahi muulla tavalla varmistutaan.) Napsaistaan ylimääräiset nauhanpäät siistiksi kainaloista, y ya está!

Valmis!

Onko lukijoissa muita kierrätyskeskushaukkoja?

Advertisements

Kerro, niin mekin tiedetään!

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s